Sunday, June 24, 2007

SIKAP CEREWET SUAMI



Sikap Cerewet Suami Masih Boleh Ditangani
Oleh Zuraini Mat Yusoff


Kepincangan rumah tangga mampu diselesai menerusi perbincangan bukan ikut perasaan marah ketika bercinta semuanya indah belaka. Tetapi apabila sudah berkahwin, barulah semua perangai yang buruk diketahui. Kisah suami yang cerewet khususnya mengenai hidangan dimasak isteri bukan perkara baru.

Seorang teman bercerita mengenai kakaknya yang sentiasa hidup dalam air mata, gara-gara sikap suami yang begitu cerewet apabila menjamah makanan. Pernah sekali, suami kakaknya itu membaling pinggan berisi nasi ke lantai semata-mata hidangan disediakan tidak memenuhi seleranya.

Kaunselor Perkahwinan dan Keluarga, Universiti Sains Islam Malaysia, Prof Madya Dr Saedah Abdul Ghani, berkata dalam hal ini, isteri harus memainkan peranan sebaiknya bagi menangani sikap suami yang cerewet itu. “Perkahwinan yang membawa maksud percantuman dua insan berlainan latar belakang memerlukan pemahaman yang cukup jelas mengenai tanggungjawab suami mahupun isteri. “Perasaan ketika bergelar pasangan kekasih tidak sama apabila sudah bergelar suami isteri, namun perasaan yang sama tidak susah untuk ditimbulkan kembali dalam alam rumah tangga jika pasangan itu mengetahui dan memahami tanggungjawab masing-masing,” katanya ketika dihubungi, baru-baru ini.

Beliau berkata, sikap cerewet suami boleh diatasi jika isteri tahu kehendak dan cita rasa suami selain cuba memenuhi kehendak suami selagi tidak melanggar hukum syarak. Bagaimanapun, katanya, ada suami yang seolah-olah tidak boleh bertolak ansur dengan kekurangan isteri dan lebih suka menyelesaikan sesuatu masalah dengan memukul, menendang dan membaling apa saja objek yang ada di tangan untuk memuaskan hati akibat daripada silap isteri yang tidak seberapa.

“Cara terbaik bagi mengatasi masalah ini ialah isteri cuba mengetahui kegemaran dan kesukaan suami agar apa yang disediakan oleh isteri dapat diterima suami. Ini boleh dilakukan sebelum mereka menempuh alam perkahwinan termasuk mendapatkan pandangan mentuanya.“Setiap pasangan harus mendalami kegemaran dan tabiat suami sebelum mereka memulakan hidup baru bersama supaya dapat bertoleransi dalam apa jua keadaan,” katanya. Beliau berkata, sikap cerewet yang timbul mungkin kerana ada pasangan yang menginginkan sesuatu dalam keadaan sempurna sedangkan manusia dijadikan Allah penuh dengan kekurangan.

Justeru, katanya, apabila kesempurnaan yang dicari tidak ditemui, maka perasaan itu akan timbul dalam diri. Jadi tidak hairanlah ada segelintir suami yang memilih dan tidak boleh menerima kekurangan yang terjadi dalam rumah tangga mereka. “Faktor yang mendorong timbulnya sikap cerewet ini mungkin disebabkan oleh keturunan dan persekitaran serta pergaulan. Mungkin ada di kalangan ahli keluarga si suami yang bersikap cerewet, jadi sikap ini menular kepada ahli keluarganya yang lain. “Mungkin juga kerana didikan ibu bapanya yang terlalu menginginkan kesempurnaan bagi keluarganya. Ekoran itu, sifat yang terlalu menginginkan kesempurnaan ini akan terus dibawa oleh anak mereka sehingga mereka mendirikan rumah tangga. Malah, pergaulan juga membawa kepada sikap cerewet ini,” katanya.


Kekurangan yang timbul dalam rumah tangga inilah yang mendatangkan kepada perbalahan serius serta boleh merebak menjadi berpanjangan dan memakan masa yang agak lama untuk diselesaikan. Justeru, bagi mewujudkan keluarga yang bahagia sikap memahami antara satu sama lain amat penting. Bagi mengelakkan masalah seumpama itu, perbincangan harus ada antara mereka. Beliau berkata, setiap masalah boleh diselesaikan jika pasangan itu berbincang dan tidak menyalahkan satu sama lain yang mungkin boleh mengeruhkan keadaan. “Setiap masalah ada penyelesaiannya cuma ia bergantung kepada pasangan itu sama ada ingin menyelesaikan dengan cara baik atau sebaliknya.


Namun, bagi menyelamatkan hubungan rumah tangga yang dibina, setiap pasangan harus mencari jalan penyelesaian yang tidak membawa kepada kehancuran dan keretakan rumah tangga. “Sebaliknya lebih kepada perbincangan dan tolak ansur antara satu sama lain. Sifat berani kerana benar harus ada dalam diri isteri khususnya agar mereka dapat membela diri sendiri,” katanya.

No comments: